czwartek, 27 stycznia 2011

Pozycjonowanie serwisu turystycznego (19)

Obecnie na rynku jest wiele firm specjalizujących się w pozycjonowaniu stron internetowych, podpisujących długofalowe umowy na wyniki w postaci pewnych słów kluczowych, które mają się ukazać w google w pierwszej dziesiątce lub na konkretnej pozycji.
Nic bardziej mylącego, Klienci dają się zachęcić do współpracy z takimi firmami, często zgadzając się na kilka słów kluczowych wg listy.
Pozycjonowanie serwisu nie polega na przekazaniu firmie informatycznej usługi, której tak naprawdę nie są w stanie wykonać prawidłowo lub nie osiągną planowanego sukcesu. Dlaczego ? Ponieważ pozycjonowanie serwisu powinien realizować właściciel serwisu turystycznego poprzez osoby zaufane lub wspomagające wprowadzane dane, wymagające pewnego powtarzalnego algorytmu.
Zastanówmy się, jak wygląda obecnie globalny zasób informacji w Internecie i skupmy się na jednym zagadnieniu np. i tutaj opisuje zdarzenie (naszą przykładową imprezę turystyczną):

Wczasy, czyli coś co odbywa się zwykle w sezonie zimowym, ale częściej latem
Jeśli dodamy, że odbywa się w Grecji – to mamy kierunek, jeśli dodamy słowo, w Paralii, to mamy już bliżej zlokalizowaną imprezę, Określmy dodatkowo, że impreza odbywa się autokarem, a zakwaterowanie jest w apartamentach bez wyżywienia, że dodatkowo organizujemy wycieczki fakultatywne na Olimp, Meteory i do Salonik. Zastanówmy się, również co jest cechą zasadniczą charakteryzującą naszą ofertę np. bezpośrednio przy plaży, w gaju oliwnym.

I teraz zastanówmy się nad słowami kluczowymi. W naszym artykule omówimy sobie słowo kluczowe: wczasy.

Wczasy, wpisujemy w google i patrzymy na wyniki:

……

Analizujemy pierwsze 7-10 pozycji wyników. Jak osiągnąć taką pozycję ?

Po pierwsze przeanalizujmy kto na tej liście jest:

Zobaczmy jakie słowa kluczowe ma na wskazanej stronie

Analizujemy źródłową stronę:
Spotykamy ważną informację: tytuł strony:
Coś tam - Wczasy
Słowa kluczowe - keywords
Opis strony - descriptions

Tytuł strony wskazuje, że zawartość zawiera istotną wartość słowa: wczasy
Pojawiają się w stroni linki odnoszące do słowa wczasy i podstrony z ofertą:

/wczasy/egipt/sharm_el_sheikh/index.php

Jest kilka takich linków.
I to w zasadzie cała tajemnica pozycjonowania.

Co musimy zrobić ? Aby nasz strona pojawiła się w wynikach google ?

Budujemy stronę internetową: www………….pl/wczasy
Umieszczamy na tej stronie informacje o wczasach np. tekst redaktorski:

Wczasy – to jedno ze zjawisk w obecnej cywilizacji. Każdego roku podróżuje z naszym biurem podróży kilka tysięcy osób, aby pojechać na wczasy. Na wczasy nad morze, na wczasy nad jezioro, na wczasy w góry. Wczasy to czas, w którym człowiek wypoczywa, wczasuje się, czyli przebywa dużą część dnia na słońcu, korzysta z kąpieli w morzu, jeziorze i basenie, opala się, smaruje się olejkami, czyta ulubione książki i gra w gry towarzyskie, a wieczorem buszuje po okolicznych barach, restauracjach i dyskotekach w poszukiwaniu wrażeń i poznania innych ciekawych ludzi.

Dobudowujemy linki, gdzie na wczasy np.

Wczasy w Grecji, wczasy Włochy www………..pl/wczasy/grecja/paralia/wczasy_w_grecji.html
Wczasy we Włoszech, wczasy Włochy www……...pl/wczasy/grecja/paralia/wczasy_we_włoszech.html


Pamiętajmy, że strona w php nie pozycjonuje się tak dobrze jak w html, więc tworzymy nasze strony w html.

Wyszukiwarki w php, zwłaszcza z elementami Java script w ogóle nie pozycjonują się.
Więc jak sobie ktoś taką wyszukiwarkę podpiął na stronie, to dane z tej wyszukiwarki nie indeksują się w ogóle (mam na myśli wyniki).

Ale wracając do tematu.
Wykonaliśmy stronę, która samopozycjonuje się, bo zawiera cenne słowa kluczowe: wczasy.

Ale jak osiągnąć, aby nasza pozycja była w pierwszej dziesiątce ?

Po pierwsze musimy spopularyzować serwis, dokładnie stronę:
www……..pl/wczasy
lub konkretne podstrony

W tym celu przeglądamy dalsze wyniki wyszukiwania w google słowa:
Link: www……..pl np. jakieś firmy konkurencyjnej

Wynik: np. 10 0000 linków

Zobaczmy, jak nasz wynik jest : wpisując domenę swoją ?

Mało ?

Dla rozrywki możemy pooglądać sobie pewne śmieszne statystyki, ale wnoszące dużo informacji o naszym serwisie i pozycjonującym od razu:

Ciekawe serwisy nam otwierają się w wynikach:
http://themecraft.net/www
http://www.surcentro.net/en/
http://www.pageinsider.com
http://www.aboutus.org
http://www.internetanalytic.com
http://www.webutation.net
http://www.clearwebstats.com/
http://www.buzzmystat.com


Co tworzy nam content linkujący z innych stron, serwisów – wpisy jak poniżej:

Warto dopisać się do tych serwisów…
Warto opublikować swój filmik na youtube, który linkuje do naszego serwisu
Warto budować linki w facebooku
Warto napisać artykuł o sobie na forum.gazeta.pl
Warto dopisać się do goldenline.pl i podyskutować na temat swojego biura


Po angielsku, ale proszę zobaczyć nasycenie kolorów na stronie decyduje, o atrakcyjności strony i umożliwia lepszą pozycję w wynikach wyszukania.
Widać, że kolorystyka przeważa, i wygrywa w rankingu, więc lepiej będzie pozycjonować się lepsza strona – wykonana lepiej graficznie.

Dla przykładu porównanie serwis turystycznego zindeksowanego w tym projekcie:
http://themecraft.net/www/turystyka.net


Pierwszym krokiem jest śledzenie gdzie reklamuje się serwis konkurencji i wpisywanie swojej strony do katalogów. Im więcej mamy odnośników do naszej strony, tym więcej osób odwiedzi nasz serwis, tym więcej osób wejdzie z zewnątrz i zostawi w statystykach informację, że strona była wartościowa.
Zabawmy się w prosty algorytm. Mamy 2 strony w sieci internetowej i 100 osób. Jeśli są do dyspozycji 4 katalogi, i 1 strona będzie w jednym katalogu, a 2 strona w trzech katalogach, a po 25 osób korzysta z każdego katalogu, to stosunek odwiedzin powinien być 25:75. Czyli im więcej wpisów w katalogach tym większa odwiedzalność, i tym samym wyższa pozycja w katalogu google

Wniosek: wprowadzamy naszą stronę do katalogów, a wyniki rejestrujemy np. w arkuszu kalkulacyjnym.

Więc klikamy w kolejne linki i dodajemy naszą firmę, aż osiągniemy maksimum. Wyniki zapisujemy w arkuszu kalkulacyjnym, wprowadzamy informacje: w jakim katalogu dodaliśmy, kiedy, jaką stronę, jaką treść wprowadziliśmy, dodatkowo wprowadzamy informację, czy usługa jest bezpłatna, płatna oraz loginy i hasła do edycji wpisu w katalogu, aby móc w przyszłości zmienić treść wpisu.

UWAGA: firma pozycjonerska nie wpisuje do wartościowych katalogów, tylko do wirtualnych, sztucznych katalogów. Co jest wynikiem tego ? Normalni ludzie nie korzystają z tych katalogów, tylko roboty lub przypadkowe kliknięcia osób. Strona jest sztucznie podtrzymywana, ale to nie jest wartościowy wpis, bez przyszłości. Pokazuje tylko statystyki odwiedzin, ale sprzedaż z tego tytułu zwykle nie wzrośnie.

Przykładowo: firma pozycjonerska, za słowo wczasy – wycenia sobie kwotę miesięczną za „10” w google, około 600 zł/ miesięcznie x 12 miesięcy daje kwotę 7200 zł rocznie. Ale należy uwzględnić, że słowo będzie użytkowane przez tylko krótką część roku. Łatwiej będzie poza sezonem pozycjonerowi zrobić wyniki przez sztuczne katalogi – puste wejścia na stronę. Tak naprawdę zapłacimy za puste wejście – około 80% wartości usługi.
Czy warto ?

Co więc należy robić ?
Tworzyć na stronach serwisu content – czyli treść, własną, autorską treść.
Wpisać się do wartościowych katalogów, uczestniczyć w życiu społecznym: facebook, goldenline, fora. Proszę wybaczyć, ale tego nikt nie wykona lepiej za nas niż pracownicy biura podróży.
A kasę zamiast na pozycjonowanie robocików lepiej wydać na robocika addwords w google – czyli reklamy sponsorowane linki w google, na pewno będzie wynik bardziej skuteczny, reklamy w katalogu Onet.p, w wp.pl oraz gazeta.pl itp.

Podsumowując: po pierwsze serwis turystyczny musi być zbudowany w sposób klarowny, czysty, najlepiej w języku html z linkami do podserwisów, podstron. Strony muszą być opisane słowami kluczowymi, tym czym zajmujemy się, to co oferujemy. Możemy zainwestować w dobrą grafikę, ponieważ to też już wkrótce będzie ważnym czynnikiem. Następnie powinniśmy do ofert dobudować strony opisowe zawierające cenne słowa kluczowe. Serwis musi zawierać dużo treści statycznych. Umieszczenie dynamicznej wyszukiwarki nie umożliwi nam pozycjonowania serwisu. Jak już serwis jest w miarę dobrze opisany i mamy odpowiednie słowa kluczowe wpisane w metatagach, możemy rozpocząć kampanię poprzez dopisywanie się do różnych katalogów, forum, itp. Dopiero taki proces zakończony sukcesem można poddawać dalszym eksperymentom i inwestycjom poprzez firmy pozycjonerskie. Odwrotne działanie to po prostu pompowanie kasy w pusty dzban.

Do dyskusji w ramach tego artykułu zapraszam na: www.sartweb.blogspot.pl

18 komentarzy:

  1. Wszystko ładnie, pięknie, tylko po co to słowo "samopozycjonujące", kojarzy mi się to z czymś co zrobi się samo, bez mojego udziału, a content sam się niestety nie stworzy (dobry i unikalny content), posty na forach i społecznościówkach też wymagają ludzkiej ingerencji, nie wspominając o ręcznym dodawaniu do katalogów:) Poza tym artykuł fajny:)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Po angielsku, ale proszę zobaczyć nasycenie kolorów na stronie decyduje, o atrakcyjności strony i umożliwia lepszą pozycję w wynikach wyszukania."
    Serio kolory decydują o pozycji strony w wynikach wyszukiwania ? A jaki kolor jest najlepiej pozycjonowany ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy Ty hcociaż wiesz co to jest SEO, OPtymalizacja i pozycjonowanie ? Nie błaźniłbym się takimi artykulikami, ktore obrażają branżę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chciałbym zauważyć ze pozycjonowanie nie jest takie proste, skoro osoba pisząca ten artykuł tak uważa niech wypozycjonuje samodzielnie chociaż jedne proste hasło, niech przeczyta choćby kurs z podstaw pozycjonowania a później zacznie obrażać pozycjonerów!
    Pozdrawiam Adam Guszczyński
    NetBusters Group

    OdpowiedzUsuń
  5. http://themecraft.net/ i wpisz tam www.itaka.pl albo www.rainbowtours.pl i będziesz miał porównanie kolorystyki, i która strona jest lepiej odbierana, a co oznacza, w wynikach będzie wyżej

    OdpowiedzUsuń
  6. gonz0, nie trzeba pisać o obrażaniu, nikogo nie obrażam w artykule, co jest obraźliwe w treści ? czekam na Twoją ofertę pozycjonowania, może skorzystam z oferty,a przynajmniej skomentuje Twoje praktyki pozycjonowania

    OdpowiedzUsuń
  7. adam, nikt nikogo nie obraża, również czekam na twoją ofertę pozycjonowania, może skorzystam z oferty, a przynajmniej skomentuje Twoje praktyki pozycjonowania, prosiłbym również o referencje, jakie serwisy spozycjonowałeś, i jakie słowa kluczowe

    OdpowiedzUsuń
  8. odbiór strony jest sprawą subiektywną i jak może wpływać na wynik pozycjonowania ? artykuł nie ma merytorycznego poziomu jest z gatunku tych bardzo słabych

    OdpowiedzUsuń
  9. Czyli jaką kolorystykę powinienem zastosować, aby być w top3 ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Marek, Tomex, zobaczcie:
    http://themecraft.net/www/itaka.pl
    Kto jest lepszy ? Jest jak najbardziej ważna kolorystyka strony, rozmieszczenie kolorów :)), mam nadzieję, że jesteście pozycjonerami :)

    OdpowiedzUsuń
  11. coś chyba ci angielski szwankuje albo przekład na polski w google translator, auto miał raczej na myśli że:
    druga część powinna brzmieć:
    Widać, że kolorystyka przeważa, i wygrywa w rankingu, więc lepiej będzie pozycjonować lepszą strona – wykonaną lepiej graficznie."
    lepiej to nie znaczy łatwiej i to nie jest synonim, bardziej chodzi o to że jeżeli uzyskamy na fraza wakacje dwie strony w TOP10 (pierwsza czarno biała druga kolorowa) to user wyjdzie z pierwszej strony kosztem drugiej - ale to nie ma nic wspólnego z pozycjonowaniem. A jeżeli będzie miał dwie kolorowe strony to mi się podoba jedna strona a szefowi druga kto ma racje ??

    ja pozycjonerem jestem, ale takich bzdur i pierdół nie słyszałem

    OdpowiedzUsuń
  12. Marek,jak najbardziej kolorystyka strony to temat drugorzędny pozycjonowania, ale należy go brać pod uwagę przy dużych inwestycjach w rozwiązania informatyczne biur podróży. Ja twierdzę, że grafika dobra jest jednym z elementów pozycjonowania, na które google naciska, sam zobacz wyszukiwarkę obrazków w google, jakie znacznie mają obrazki - pozycjonowanie. A czym jest strona, jak nie zespołem obrazków. Ale jeśli ujmiesz obrazek, jako jeden plik, to ma już to znaczenie do pozycjonowania. Katalogi internetowe to tylko interpretacja, a w życiu postrzegamy wszystko obrazem, kolorem i do tego zmierza informatyka, do jak najbliższego odbierania naszych bodźców. Proponuje Ci oprócz pozycjonowania zająć się w wolnym czasie programowaniem, sztuczną inteligencją i sieciami rozproszonymi:) I tutaj nie chodzi co komu podoba się ! Chodzi tu o dużo więcej parametrów, które są przedmiotem akademickich rozważań, których nie zamierzam, na swoim blogu rozwijać, ponieważ kolorystyka portalu, to jeden z elementów, które omawiałem w artykule o pozycjonowaniu serwisów turystycznych dla biur podróży.

    OdpowiedzUsuń
  13. tak się składa że mam doktorat z programowania, natomiast stwierdziłeś jasno wyraźnie i dobitnie że "nasycenie kolorów na stronie decyduje, o atrakcyjności strony i umożliwia lepszą pozycję w wynikach wyszukania" co jest nieprawdą, a jeżeli jest to prawda to po akademicku udowodnij swoją hipotezę ?!

    OdpowiedzUsuń
  14. Marek, w takim razie zlecam ci przeprowadzenie wspólnego doświadczenia: uruchamiamy 2 serwisy, o adresach zbieżnych dwu członowych: np. wakacje-polska.pl polska-wakacje.pl Mam nadzieję, że nie ma różnicy w tym, co jest pierwsze, ale to następna dyskusja. Następnie robimy jeden projekt graficzny (który zostanie oceniony dużo niżej przez wyżej wymieniony serwis http://themecraft.net/, a następnie określamy, że budowa serwisu jest sprawą wtórną, ale abyśmy nie zostali potraktowani, że posiadamy "duplicate code" to treść do dyspozycji - taka sama, ale sposób rozmieszczenia, każdy po swojemu, ja inwestuje w grafikę 1000 zł, ty inwestujesz w pozycjonerów 1000 zł, i zobaczymy po 3 miesiącach kto będzie wyżej wynikach google itd.
    Dodatkowe warunki brzegowe: ja przygotuję grafikę na Twój serwis. Ja będę starał się, aby grafika była jak najmniej interesująca i aby wypadała niekorzystnie z moim serwisem.

    OdpowiedzUsuń
  15. jeżeli kosztować będzie to tylko mój czas i koszty na domenę czyli 10zł to mogę w to wejść, bo rozumiem że koszty pozycjonowania to masz na myśli mnie że będę to pozycjonował ?

    OdpowiedzUsuń
  16. Marek, jeśli ustalimy, że ty kupujesz domenę na siebie, ja na siebie, i będziemy te domeny przez 3 miesiące pozycjonować, to mamy serwisy które możemy sprzedać na aukcji - dla biura podróży, za dobrą kasę. Jeśli będziemy konkurować na równym poziomie, to ja oceniam siebie, że jestem w stanie wypozycjonować tak serwis, że po 3 miesiącach będzie warty 10.000 zł. Ja będę skupiał się na pozycjonowaniu grafiką, a ty na swoim sposobie który uznasz za właściwy, więc zarobisz 10.000 zł i ja zarobię 10.000 zł. I myślę, że nikt nie będzie miał z nas do pretensji, jeśli nic nie zarobił, bo oznacza to, że jest fajtułapą (własne słówko - zastrzeżone:) ), lub po prostu zlał temat...

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie przesadzajcie Panowie. Ja również jestem pozycjonerem z 7-letnim doświadczeniem. I jeszcze raz rzucając okiem na artykuł uważam, że:
    1. Pomija on ok. 100 czynników ważniejszych w pozycjnowaniu od tych w nim przytoczonych.
    2. Autor myli optymalizację z pozycjonowaniem i z usabillity.
    3. Stronę po kilku zabiegach optymalizacyjnych nazywa "samopozycjonującą się".
    4. Aż w końcu dochodzi do wniosku, że "samopozycjonująca się strona wymaga jeszcze innych działań optymalizacyjnych, wpisywania do katalogów, forów itp. Słowem przy "samopozycjonowaniu" trzeba się trochę narobić, a to i tak niewielki procent wiedzy w tym temacie.
    W każdym akapicie widzę jakąś bzdurę, ale nie jestem od tego, aby wyjaśniać wszystkie głupie treści w Internecie.
    Tu odezwałem się tylko dlatego, że miałem SART za poważną firmę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Tomex, dziękuję za twój komentarz, jednak zrozum i panowie komentujący - pozycjonerzy (profesjonaliści), że artykuł nie był przeznaczony dla Was, tylko dla ludzi zajmujących się turystyką, nie mam pojęcia jak wszedł w wasze ręce.
    Ad.1. oczywiście, że pomijam wszystkie działania, jakie powinien wykonać pozycjoner, ponieważ na końcu artykułu stwierdzam, ze po wykonaniu czynności przygotowujących należy oddać pracę pozycjonerowi, a nie odwrotnie, bo z pustego dzbana nie naleje (cytuje artykuł). Artykuł jest przeznaczony dla osób nie zajmujących się informatyką, więc po co mam tłumaczyć zasady pozycjonowania ???
    Ad.2. Ogólnie pozycjonowanie to słowo handlowe w artykule, a nie pojęcia, które zarosły na forach pozycjonerów.
    Ad.3. Dokładnie - serwis sam w sobie jest samopozycjonujący się, i w tkwi tajemnica rozwiązania, większość biur podróży stosuje ramkę z contentem wyszukiwarki która wogóle ich nie pozycjonują, ale wam do specjalizacji daleko. Dlatego brak zrozumienia i budowanie serwisu pustego - dzbana, z którego nic wasz klient nie wyciśnie, tylko wyda kasę:)
    Ad. 4. Samopozycjonująca się oczywiście, dopiero po tym etapie rozpoczynamy wpisywanie do katalogów i forów itp. I tu oczywiście narzędzia dostępne na rynku - stosowane przez miernej jakości pozycjonerów przynoszą więcej szkód niż pożytku w pozycjonowaniu. Na czym polega profesjonalizm - na doborze odpowiednich, tematycznych katalogów i forów. I tu znów trwoga panowie pozycjonerzy...
    PS. Nie wiem, czy osobiście napisałeś komentarz, czy twój robot, bo widzę że jesteś nowym użytkownikiem bloggera i dzisiaj założyłeś sobie blog o pozycjonowaniu, więc będziemy mieli okazję częściej wymieniać zdania na temat pozycjonowania.
    Podsumowując, czekam na porfolio pozycjonerów w branży turystycznej, mam nadzieję, że będzie korzystnie rozwinąć specjalistyczną wymianę w tej branży. Dokładnie SART to poważna firma optymalizująca serwisy turystyczne, która jest zainteresowana obecnie rozwojem działu pozycjonowania ponad 1000 serwisów www o tematyce turystyce. Ja wiem, że ilość serwisów dla panów pozycjonerów nie ma znaczenia. Ale panowie tu piszę o 1000 jakościowo najlepszych serwisach turystycznych w sieci !!!

    OdpowiedzUsuń